vrijdag 31 mei 2013

Op weg naar Europa (dag 1: 30 mei)

Logboek
Tijd:22.50 UTC
Positie:32°43 N en 064°17 W
Afgelegde afstand: 29 mijl
Nog te gaan: 1852 mijl

Mop van de meiden
Wat is het verschil tussen een bakker en een mat?
…..
Een bakker moet vroeg opstaan en een mat mag blijven liggen

Scheepsjournaal
Het is zover. We gaan Bermuda verlaten en gaan koers zetten richting Europa. Bas en ik slapen alle twee tot laat en daardoor krijg ik het idee dat ik moet haasten, want ik wil nog een was draaien, we moeten nog boodschappen doen, even olie bij de motor, de jerrycans vastzetten, de grabbag pakken, de buitenboordmotor moet naar binnen en nog veel meer van dit soort klusjes. Ook komen Gerard en Rommy straks nog even op de koffie. Dus we hebben alweer een dagprogramma voordat we vertrekken. Na de koffie ga ik op weg. Eerst de was bij de wasserette in de machines doen en ondertussen dat die draait ga ik boodschappen doen. We hebben niet veel nodig, want we hebben hele goede inkopen gedaan in Fort Lauderdale. Daar ben ik hier wel weer blij mee, want om een idee bij duur te hebben. Een halve liter yoghurt kost $ 10.-, een pak houdbare melk $ 5.- en bananen kosten ook meer dan $ 5.- per kilo. Mijn boodschappenkarretje hoeft gelukkig niet vol!
In de supermarkt kom ik Coen en Mette nog tegen en ik geef ze het kaartje van de wasserette. Ook Rommy komt de supermarkt in en zegt mij dat zij misschien ook vandaag weggaan. Ze moet nog even overleggen met Gerard. Wat zou dat gezellig zijn. Mijn boodschappen worden ondertussen ingepakt en ik geef mijn laatste penny's aan de mevrouw die dat heel nauwgezet doet.
Ik roep Bas ondertussen op en hij komt met de dinghy naar de kant om de spullen op te halen. Hij gaat de meiden onder de douche zetten en ik ga de was halen. Wat een verrassing, daar is Rommy ook, we kletsen wat en lopen uiteindelijk samen terug naar het dinghydock. We hebben het over Bermuda. Het is hier echt heel mooi, maar we delen de mening dat Bermuda wel boeit, maar niet bind! Het ligt misschien aan ons gemoed en het feit dat we met een been al bezig zijn met de oversteek, maar voor ons gevoel ontbreekt er iets. We kunnen er de vinger niet op leggen!

De was wordt aan de waslijn opgehangen en de boot ziet er niet uit alsof we op het punt staan te vertrekken. Om ons heen wordt het langzamer leger. Er vertrekken vandaag veel schepen. De schepen die blijven, wachten tot zondag en pakken het volgende weergat. Ik krijg de kriebels van al die vertrekkende boten en wil zelf ook wel gaan. Ik ben er klaar voor,
De meiden kijken een filmpje en wij ruimen op. Dan staan Gerard en Rommy op de boot en heb ik nog geen koffie klaar. Ik smeer rozijnenbrood met boter en bruine basterdsuiker. Dat smaakt erg lekker. Ik laat de koffie aan mij voorbij gaan. De meiden krijgen nog een cadeautje van Rommy. Zo ontzettend attent. Na de koffie doe ik de afwas en Bas is buiten in de weer. Hij wordt gek van mij, want ik vraag om de paar minuten, ben je al klaar? Moet je nog veel? Uiteindelijk roept hij dat ik hem aan het opjagen ben. Ik houd dan maar wijselijk mijn mond. Als we klaar zijn gaan we nog lekker douchen. Zo kunnen we fris op pad.
Eerst even diesel en water tanken en helemaal vol gaan we uitklaren. Na de woorden "you are clear to leave the harbour and have a safe journey" van Radio Bermuda laten Bermuda met Blof (hier aan de kust) achter ons. Ik heb een brok in mijn keel.

De koers is weer aan de wind. Het lijkt wel alsof wij er een abonnement op hebben. De zee is gelukkig rustig en we glijden door het water. Het waait 12 knopen en we lopen rond de 5 knopen. Het is belangrijk om snelheid te houden, want we willen de wind die over twee dagen in het gebied boven ons ligt oppikken. We houden het goed in de gaten, want ander moet de motor aan. Dat willen we zo lang mogelijk uitstellen, want midden op de oceaan zit geen pompstation om bij te tanken. De weersvoorspellingen voor de komende week zijn rustig en we hopen dat we er god mee vooruit te komen. Het is altijd maar weer afwachten.

We doen vanmiddag niet zo veel. Ik heb vanmorgen een pleister geplakt en heb last van hoofdpijn en ben moe. Ik vraag me af of het door de pleister komt. Na een uurtje niks op de bank gaat het weer goed. Kathelijn (Mirabella) en Liedewlijl (Ken) hebben heel de boot lverhoop gehaald en spelen met de knuffels en barbies. Ze gaan helemaal op in hun spel. Frederique leest een boek en Bas houdt de wacht. We krijgen leen berichtje dat de Annalena door een vastzittend anker pas zondag uitvaart. Wat een balen, wat jammer dat we al weg zijn, want anders had Bas er met de duikset naartoe kunnen duiken. Hij heeft er de pest is. We roepen ze nog op op de marifoon, maar we zijn al te ver weg. Daarna melden we ons op radionetje en geven we onze positie door. We eten buiten in de kuip (macaroni met rode saus) met het zonnetje in de rug. Na het eten pikken we nog een mooie ronde fender uit water. Deze stond nog op het lijstje. De meiden gaan nog even verkleden en wij zitten buiten in de kuip. Zo gaan we de avond in op de Mare Liberum.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking:

  1. Ik was het vorige verhaal aan het lezen en wilde hierop reageren, lukte niet op mijn Ipad, nu op mijn computer zag ik jullie volgende verhaal, inmiddels opweg naar EUROPA jippie, een hele goeie en behouden vaart.
    Liefs Oma Emmy en Sooike

    BeantwoordenVerwijderen