vrijdag 31 mei 2013

Op weg naar Europa (dag 2: 31 mei)

Logboek
Tijd:19.30 UTC
Positie:33°57 N en 062°45 W
Afgelegde afstand: 136 mijl
Nog te gaan: 1745 mijl

Mop van de meiden (Kathelijn)
Twee aardappels lagen in de winkels. De ene zei: "hoe gaat het met je broer?". Zegt de ander: "slecht, hij zit in de aardappelpuree.

Scheepsjournaal

Gisterenavond had Bas het idee om de achtertent op te zetten. Het is in de kuib dan minder koud en het houdt de wind mooi buiten. IK vroeg hem nog waarom hij dat zou doen, want het is niet echt sportief en ging vervolgens beneden lekker onder mijn dekbedje liggen! Hij moest erom lachen, want ik vond het niet sportief, maar kroop wel beneden onder mijn dekbedje. De achtertent stond er dus snel op en het heeft de kou echt weggehouden. Ook hebben we daarna onze eerste dofijnen gezien. Het was al donker, dus we zagen alleen de schaduwen, maar we hoorden ze heel goed. Leuk.
We hebben de serie Homeland gekeken. We hebben jammer genoeg alleen seizoen 1 bij ons. Dus straks maar eens op zoek naar een andere leuke serie. Bas heeft mij de hele nacht laten slapen. Ik denk dat hij lekker lag in de tent! Iedereen om mij heen was vanmorgen al wakker, de tent was er al af en het zonnetje scheen lekker in de kajuit.
De motor is vannacht weer aangegaan, want we hebben bijna geen wind. Na het ontbijt hebben we weer een weerbericht binnengehaald en nu lijkt het erop alsof we wel heel weinig wind gaan krijgen. Laten we hopen dat het meevalt en we toch wat mijlen kunnen maken. Straks maar weer eens een weerbericht binnenhalen.

Met deze wind (3-6 knopen die schuin van achteren binnenkomt) is het moeilijk om de zeilen goed zetten. Ze blijven niet vol. We zetten ze eerst alle twee over stuurboord, dan gaat de genua met een boom naar bakboord, dan weer zonder boom over stuurboord en zo staan ze nu nog. De genua klappert nog weleens. We hopen maar op wat meer wind en dat we snel de stroming, want de mijlen die je daarmee maakt krijg je cadeau!

Op de AIS zien we de hele tijd andere boten. De Abel en de Spray liggen naast ons en de Bella ligt achter ons. We hebben 's avonds altijd even contact met elkaar met de SSB. F
Er zijn bijna geen golven en dus de boot beweegt ook niet veel. We kunnen dus alles doen, dus ook school. Hier zijn we de hele ochtend mee bezig geweest en Bas is ondertussen nog even gaan slapen. Na de lunch spelen Kathelijn en Liedewij volop met de verkleedjurken, knuffels en barbies. Frederique leest een boek, Bas zit buiten en ik ben bezig om foto's in de scheepsjournalen in te voegen. Het is gezellig aan boord. Hoog tijd om dadelijk samen even te borrelen en daarna lekker nasi te gaan eten.