zaterdag 23 maart 2013

St. Thomas (Charlotte Amalie)

St. Thomas, meer specifiek Charlotte Amalie, wat kan ik daar het beste over zeggen. Ik zou zeggen blijf op St.Johns (of waar dan ook) en geniet daar van het verbluffend mooie nationale park en de uitgezette trails daar.

De rijke historie van Charlotte Amalie valt in het niet bij het massatoerisme. Het uiterlijk van het stadje is Deens. Dat denk ik tenminste, want ik ben nog nooit in Denemarken geweest. Er staat een fort, twee uitkijktorens, liefelijke houten huizen in pasteltinten, authentieke pakhuizen, een schitterende kerk, de bewegwijzering is nog in twee talen en er staan van die leuke paaltjes. Het is schitterend!

Met dat uiterlijk is dan alles gezegd. Ik weet dat uiterlijk belangrijk is, maar weet ook dat het natuurlijk eigenlijk allemaal om het innerlijk draait. Of gaat dat niet in alle gevallen op? Ik weet het niet, maar in dit geval gaat het wel op.
 
Het innerlijk, daarmee bedoel ik de sfeer, gezelligheid, het echte leven, zien we in het geheel niet rondom de baai en Main Street. Ieder spoor van een normaal leven ontbreekt. In de Deense pakhuizen zitten allerhande duty-free winkeltjes. Meestal zijn het IndiĆ«rs die hun juwelen, drank en andere souvenirs aanbieden. Alles is gericht op de toeristen van de cruiseschepen en iedere dag, als zij terug naar de boot gaan voor het diner, valt de stad in een diepe slaap, om de volgende morgen de volgende lading toeristen weer met een glimlach te woord te kunnen staan! Als de toeristen weg zijn gaan de grote houten deuren op slot en komen de locals. Ze hangen wat rond op straat en ze zien er naar uit dat ze geen enkele verdienste hebben aan de cruisers.

Misschien klinkt bovenstaande niet erg positief. Zijn we ook niet over de ambiance, over het straatbeeld zijn we echter lovend. Wij hebben ons met ons vijven goed geamuseerd, maar het is voor ons geen toppertje. Als we dan tot slot ook geen extra korting krijgen als we zeggen dat we van de cruiseliner de Mare Liberum zijn, dan wordt het tijd om te vertrekken naar de Spaanse Virgin Islands!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten