dinsdag 14 mei 2013

Voet aan wal in de Nieuwe Wereld

Heerlijk genietend zit ik in de kuip. Het is donker vanavond (ic zaterdagnacht) . Er is geen maan. Het enige licht komt van de sterren en het worden er steeds meer! Het blijft een schitterend gezicht. Ik denk aan de Bahama’s en hoe geweldig ik die vind. Ik kan hier nog wel maanden rondzwerven. Voor het eerst herken ik de uitspraak (van onze Zweedse buurman in Cuba) dat wij een milkrun doen met ons Rondje Atlantic in één jaar.

We varen momenteel over de Great Bahama Bank en zijn onderweg naar Fort Lauderdale. We gaan alsnog voet aan wal zetten in de Nieuwe Wereld van Columbus. We kunnen dan weer een overkant op ons lijstje erbij zetten. Helaas anders dan bedoeld!

Veel zeilers zijn druk bezig met de oversteek richting Europa en wij gaan nog een paar honderd mijl de verkeerde kant op. Hoe dat komt? We hebben deze week gezien dat er twee stagen kapot gegaan zijn. Hoe is het toch mogelijk, want Bas is vorige week nog de mast in geweest om alles te controleren voor onze oversteek. We hebben er echt wel even ontzettend van gebaald, want in de Bahama’s kunnen we het zeker niet vervangen. Wat dan? Welke keus heb je? Geen! Dus na een telefoontje naar Nederland hebben we meteen een goed adres en telefoonnummer in Fort Lauderdale te pakken. We bellen naar de rigger en zij hebben volgende week tijd om onze verstaging te vervangen. Dus donderdagmiddag veranderen al onze plannen weer en bedenken we hoe we veilig in Fort Lauderdale kunnen komen.

Het is ruim 250 mijl varen en we hakken het in twee stukken om op zondagmiddag in Fort Lauderdale aan te komen. We varen nu dus over de Great Bahama Bank. Het is rustig. Het waait nauwelijks en we motoren. Soms hebben maar 1 meter water onder de kiel en dat maakt het spannend zo in het donker. De Ipod staat aan en ik luister naar liedjes van Blof, Guus, Racoon, Tracy, Triggerfinger, R.E.M.,  Live, de Dijk, Katie Melua en Kane. Allemaal muziek met mooie herinneringen waar ik met een glimlach en een traan aan terugdenk. Dan kijk ik weer eens om me heen en bedenk me dat deze reis straks ook een (dijk van een )herinnering (en geweldige ervaring) zal zijn. Nog maar even niet aan denken….want dan bekruipt me een unheimisch gevoel.

Goed, morgen dus Fort Lauderdale. Onze crewkids hebben er zin in en wij eigenlijk ook wel. We zijn benieuwd hoe het er is. De Bahama’s verlaten we anders dat we ons voorgesteld hebben, maar zoals Johan zegt, de Kwikfit in Waalwijk is ook niet alles! We hopen dat aan het einde van komende week alles vervangen is, en als het weer dan mee wil werken, gaan we dan via de Saragossazee (klinkt interessant toch?) richting Bermuda.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten