maandag 10 juni 2013

Onderweg naar Europa (dag 11: 9 juni)

Tijd:21.00 UTC
Positie:37°49 N en 044°02 W
Afgelegde afstand: 1392 mijl
Nog te gaan: 489 mijl

Scheepsjournaal
Ik heb de eerste wacht. Bas is met de meiden achter gaan slapen en ik lig in de kajuit Criminal minds te kijken. Voordat ik er echt erg in heb is het twee uur en ga ik Bas wekken. Hij neemt het van mij over en als ik goed en wel lig te slapen komt hij mij wekken. Hij wil de bulletalie op het grootzeil zetten (dat zette we met een touw de giek vast, zodat de giek niet alle kanten opgaat) en de spinnakerboom in de genua.

Ik kom niet goed in slaap. De boot beweegt ook alweer meer en ik moet me soms schrap zetten. De meiden hebben er gelukkig geen last van.

De dag begint grauw en grijs. De zee is al een beetje in de war, want de golven komen nu van meerdere kanten en ze zijn aan het opbouwen. Er zitten witte koppen op het water. Ook regent soms een beetje. Voor het eerst sinds weet ik hoe lang hebben we lange broeken aan en ook overdag een sweater. Gisteren was het nog zo lekker! Wat een ommezwaai.

De wind komt pal van achteren en we varen als een melkmeisje. Zo noemen ze het als je de Genua over bakboord hebt staan en het grootzeil over stuurboord of andersom. Het waait 15 knopen en wij lopen gemiddeld 6 knopen. Prima snelheid.

We hebben het al een paar dagen over nagellakken. Dus dat moet er vandaag maar eens van komen. We doen het maar meteen eerste werk, want nu kan het nog. Na het nagellakken beginnen we met school. Het is een rommelig in de klas. Dat komt niet alleen door de kinderen. De juf en de meester hebben ook een korter lontje dan gebruikelijk. We zijn een beetje moe.

Bas bakt ook nog een brood, maar dit slaagt allerminst.
Deze gaat over de railing en je hoort hem in het water plonsen. Daarna bakken we een nieuw brood. Van een deel maken we bolletjes en van het andere deel maken we rozijnenbrood. Deze smaken allemaal heel lekker.

Bas heeft contact met Coen over het weer en ik luister om 13utc naar het weernetje met de Vrijheid, Gaia en de Muyava. Het ziet er naar uit dat Andrea maandag overkomt. Alle vier varen we rond de 37N. Voor nu is dat een goede uitgangspositie.

Bas gaat even liggen en wij meiden luisteren een luistercd en lezen een boek. We spelen een spelletje en zo is de middag ook weer om. Daarna ga ik een boek lezen en komen er drie feeën de boot op gevlogen. Het zijn de feeën Rosetje (L), Rosalinda (F) en Antonio (K).

We eten een maaltijdsoep met brood en als toetje eten we Plarine vla. Althans, zo noemt Kathelijn het bewust. Zo noemde ze het ook op de oversteek naar de Carieb. Toen wist ze niet hoe je het uitsprak. Nu wel en we hebben er vandaag heel veel plezier om gehad. Het zijn nog Franse blikken. Komt de bodem van onze Appie dan eindelijk in zicht?

Het is vandaag rustig. We hebben niks spectaculairs gezien. We zijn ook eigenlijk nauwelijks buiten geweest. Het was te koud. Binnen is het veel comfortabeler.

Aan het einde van de middag hebben Bas en ik de genua en het grootzeil nog gewisseld. Dit scheelt in rollen, want de golven komen uit het noordwesten en uit het westen. We hebben dus twee golfsystemen. Zoals de zeilen nu staan wordt de boot meer op een oor gedrukt en dat is een stuk fijner dan heen en weer geslingerd te worden.

De voorbode van Andrea verloopt tot nu toe milder dan verwacht. We zien wel dat de zee nog steeds aan het opbouwen is. Nou ja, Bas ziet dat. Ik zou nog niet weten hoe ik dat kan zien. We hebben 20 knopen wind, maar zeker uit de goede hoek. De gribs geven minder wind op voor de komende 48h dan gisteren. Als je niks zou weten (en ik geen knoop in mijn maag zou hebben, omdat ik het spannend vind) dan hebben we een hele lekkere zeildag.

Andrea ligt morgen recht boven ons. Als Andrea voorbij is, gaan we weer richting de Azoren sturen, want als we op deze noorderbreedte blijven, dan varen we rechtstreeks naar Vila Real in Portugal. Kunnen we nog even op de koffie bij Henk en Jet! Als we tijd zouden hebben……

Ik ga Herb uitluisteren (voor zover ik er iets van kan maken en me daarna melden op het radionetje.
Op moment van schrijven moeten we nog 489 mijl naar de Azoren. We zijn er bijna!

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten