dinsdag 11 juni 2013

Onderweg naar Europa (dag 13: 11 juni)

Tijd:18.30 UTC
Positie:37°44 N en 033°05 W
Afgelegde afstand: 1663 mijl
Nog te gaan:218 mijl

Scheepsjournaal
Herb was gisteren niet te horen. Na het netje zou hij gaan uitzenden, een uur vertraagd wegens slechte propagatie. Jargon voor kwaliteit van het voortplanten van de radiogolven. Na het net gingen de kinderen naar bed en kwamen er weer uit en gingen weer naar bed… Daarna hadden Marieke en ik tijd om naar onze favoriete serie te kijken, Criminal Minds. Zoals gebruikelijk werden er weer mensen bruut vermoord waarna onze helden de seriemoordenaar in zijn kladden vatten of doodschieten. Na dit ontspannende vermaak ging de wacht in. We hebben de hele nacht liggen rollen en ik heb Marieke nog wakker moeten maken om ons Melkmeisje haar emmers om te draaien. De wind is een dikke 25 knopen en de zeeën lopen behoorlijk op. Er staan drie deiningsystemen door elkaar en af en toe heb je gewoon de pech dat je op een knooppunt van de drie golven zit en behoorlijk heen en weer rolt. Verder verloopt de nacht rustig. Voor de tweede keer deze reis heb ik het zeilpak aan. Het is echt kouder aan het worden en de wind blaast gewoon door mijn lange broek heen.

De nacht verloopt verder spoedig. We lopen steeds rond de 6,5 a 7 knopen en dat met een gereefd tuig. Iedereen heeft wel lichter geslapen door het gerol, maar aan de humeuren is nog niets te merken. De kinderen willen warme melk met anijs en ik pak een bak koffie. Marieke hoeft nog niets en we gaan maar eens ontbijt maken. Na het ontbijt praten we wat en bekijken we de gribs en daarna ga ik nog even naar de kooi. Ik lig door het bed heen en weer te glijden en kom nog niet lekker in slaap. Marieke roept me dat de zeilen weer omgezet moeten worden. We doen de zeilpakken aan om naar buiten te gaan. De kinderen willen nu ook hun zeiljassen aan en naar buiten. Logisch ook. Dus even later als de zeilen weer goed staan, staan de meiden in hun roze jasjes in de kuip. Ze vinden het heel even leuk, totdat ze het koud krijgen. Dan gaan ze weer snel naar binnen. Ik kruip ook weer even terug in bed.

Wanneer ik wakker word, hoor ik Marieke praten over de zender. Het is dus een uur, dus het weernetje is bezig. Ze stoppen met het extra netje omdat het weer nu weer zijn normale gang gaat. Na het net maken we een lekker noodlesoepje en zitten we min of meer de tijd uit. De boot maakt nog steeds bokkesprongen en de wind staat nog steeds een goede 20 knopen door. Er staan zeeën als kathedralen. Nou ja, de golven zijn op dit moment zo'n 5 meter hoog. Als de voorspellingen kloppen gaat het vanavond rustiger worden.

Coen belt nog even voor een nieuw weerberichtje en de gezelligheid. Hij zit 400 mijl achter ons. Wat een communicatiemogelijkheden hebben we toch!

Marieke valt op de kajuitbank in een diepe slaap. Ze heeft geen weet van alle herrie die de kinderen maken. Ik werk het logboek bij en ben blij als dit klusje geklaard is. Aan het einde van de middag worden de golven echt minder. De boot wordt minder beweeglijk en het leven aan boord wordt weer makkelijker. Langzaam komt het zonnetje door in de kuip. Dadelijk rijst en saté eten. Na het eten halen we de boom uit de genua. We zien dat deze ergens bovenin gescheurd op een naadje aan het scheuren is. Balen!

Nog ruim 200 mijl en dan zijn we bij Horta. Daar gaan we een paar dagen uitwaaien alvorens we doorgaan naar Engeland. Bijna thuis! Op zaterdag 6 juli willen we onze nieuwe thuishaven Scharendijke binnenvaren.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten