maandag 3 juni 2013

Onderweg naar Europa (dag 4: 2 juni)

Tijd:21.15 UTC
Positie:36°57 N en 059°01 W
Afgelegde afstand: 288 mijl
Nog te gaan: 1489 mijl

Mop van de meiden (Frederique)
Twee koeien staan in de wei. Zegt de een tegen de ander: "schuif eens op, ik wil ook in het midden.

Scheepsjournaal
De wind is gisterenavond weggevallen. Er staat zo weinig wind nu dat we maar 3.5 knopen lopen. Dat is toch geen snelheid. 4 knopen, oke, maar onder de drie? Dat is wel een beetje deprimerend. We laten het maar gaan en gaan samen Homeland kijken. Het is zo spannend dat we pas na enen de wacht in gaan. Te laat dus. Nou ja, de serie is nu afgelopen en vanavond maar eens op zoek naar een volgende. Liedje komt regelmatig haar bedje uit. Ze heeft pijn aan een van haar vingertjes. Als wij er weinig aandacht aan besteden en zeggen dat ze naar bed moet, gaat ze hard brullen. Na twee minuten komt ze weer. Het doet echt pijn (hmmmhmmm). We geven er een kusje op en dan vraagt ze, zoals iedere avond dat ze uit bed komt doet, om een beetje water. Terwijl ik het inschenk begint ze te kletsen, ze kletst aan een stuk door. Mejuffrouw heeft geen pijn, ze wil gewoon niet naar bed. Na het slokje water wordt het gelukkig wel snel stil.

Mijn rug doet veel pijn als ik wakker word. Bah, bah! Heb helemaal in elkaar gedoken gelegen en dat voel ik nu aan mijn rug. Hoop maar dat het meevalt en dat ik het eruit beweeg. De starten vandaag iets rustiger dan gisteren. Bas vraagt zich af of we school gaan doen, maar voor mij is dat geen vraag, dat doen we gewoon. We kunnen het nu, dus dan moeten we het niet laten liggen. Terwijl ik school doe gaat Bas lekker liggen. Prima combi zo. Kathelijn is ohhh zo trots. Ze leest vandaag voor het eerst een heel Zwijssen boekje. Dat is wel een feestje waard. Voor ons dagritme is het goed dat we school kunnen doen. De ochtend vliegt zo voorbij. Voor we het weten is het dan tijd om wat te lunchen. Vanmiddag zijn de meiden bezig geweest met de tekeningen voor de flessenpost. Dat is altijd een heel spektakel. Ze vinden het leuk om te doen. Ik ga ook nog even liggen en hoop nu languit te kunnen liggen zodat de pijn verdwijnt. Frederique komt een boekje bij mij lezen. Als ik wakker word is het alweer borreltijd en hoor ik dat de dames een filmpje aan het kijken zijn. Zo is er alweer een dag voorbij.

Het weer houd ons echt bezig. De gribs zitten er vandaag een beetje naast. We hebben een paar knopen minder wind dan voorspeld. Die paar voor ons zo'n belangrijke knopen. 1 tot 2 knopen wind kunnen echt het verschil in snelheid maken. De wind komt met 5-7 knopen schuin van achteren binnen en we lopen dan 4 knopen. Dat is niet de wereld, maar we kunnen er wel mee leven. We zijn het niet gewend deze snelheden. Het fijne van dit weer en deze snelheid is dat het leven aan boord gewoon doorgaat. We zijn druk met de cruising chute. Soms zetten we er de spinnakerboom in als de wind van achteren komt. Werkt dit niet, dan zetten we hem vast aan de boeg. Het blijft zoeken naar de juiste balans. Het weer (van gisteren) ziet eruit alsof we een flink stuk naar het noorden moeten varen om wind te krijgen, dus dat doen we gestaag. Ergens daarboven tussen de 39 en 40 graden noord is wind. Die gaan we maar eens opzoeken.

De zee is rustig. We hebben maar een halve meter aan golven. We zien af en toe twee grote vogels. Om ons heen zwemmen een heleboel kwalletjes. Als je ze op het water ziet dan lijken het net prinsessenkroontjes. Het zijn de Portugese oorlogsschepen. Het visgerei hebben we ook opgeborgen, want in dit deel van de oceaan zit geen vis. Waarom? Omdat wij niks vangen.
Dadelijk gaan we nog een keer nasi eten. Eerst even het SSB radionetje uitluisteren waar iedereen zit (als we ze überhaupt kunnen horen), kijken wat Herb te zeggen heeft en daarna een weerbericht ophalen. Altijd weer spannend een weerbericht.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten