maandag 3 juni 2013

Onderweg naar Europa (dag 5: 3 juni)

Tijd:20.30 UTC
Positie:37°59 N en 057°04 W
Afgelegde afstand: 534 mijl
Nog te gaan: 1347 mijl

De mop van de meiden (Kathelijn):
Twee koeien lopen door de wei. Ineens zegt de ene koe BOE!
De andere koe zegt, daar schrik ik echt niet meer van hoor.

Scheepsjournaal
Nadat gisteren het scheepsjournaal doorgeseind was, was Marieke nog druk met scheepsjournalen bij te werken. Ik was binnen wat aan het rommelen toen ineens heel gedecideerd klonk: 'Bas, naar buiten, nu!'. Ik dacht dat er wat mis was met de cruising chute, en ik had al visioenen van een zeil dat vier keer ronde de voorstag zat en de vorm had van een zandloper. Gelukkig was dat niet het geval. Marieke hoorde een zoogdier van een tonnetje of tien gewicht ineens naast haar uitademen. Daar was ze toch wat van onder de indruk. Toen ik naar buiten vloog zag ik nog een grote grijsbruine rug met een niet zo,n grote vin er op onder water duiken. Wat ontzettend mooi. We blijven nog even op de uitkijk, maar na een kwartier houden we het voor gezien. We hebben de cruising chute ondertussen in een houdgreep genomen met aan een kant de spinnakerboom en aan de andere kant gebruiken we de giek als spinnakerboom. Zo gaan we de nacht in met een kleine vijf knopen snelheid. De nacht verloopt heerlijk rustig.
In de ochtend ga ik aan de gang met het water wat we nog in jerrycans hebben. Nu het rustig is kan ik het goed in de tank laten lopen. Daarna ga ik met mijn vislijntjes aan de gang. Allebei de aasjes uit Fort Lauderdale mogen lekker gaan zwemmen. Ik draai de klok een uur vooruit. Dat moet nog vier keer gebeuren voordat we in Nederland zijn. We varen de zon tegemoet dus de klok moet vooruit. Een voor een wordt iedereen wakker. Kathelijn en Liedewij beginnen meteen met de Barbies te spelen. Marieke en ik halen een weerbericht binnen en kijken hoe we er voor staan. We starten de motor om stroom te draaien. Woensdag gaan we wind krijgen. Ruime wind, kracht vijf tot zes. Klinkt prima. Na het ontbijt kruip ik nog even in de kooi. Marieke doet school met de kinderen. Als ik heerlijk diep in slaap ben, komt Kathelijn mij roepen, papa dolfijnen. De dolfijnen waren in grote getalen rond de boot, totdat ik boven was. Ik kijk nog even rond en ga nog even terug naar bed. Als ik weer wakker ben zijn ze klaar met school. Ze hebben goed hun best gedaan. Dan zetten we de motor uit en gaat de cruising chute weer op. We lopen een krappe vijf knopen en we zijn niet ontevreden. Dan is het tijd voor de lunch en we eten een lekker noodlesoepje. Frederique pakt de I-pod en gaat luisterboeken luisteren en Kathelijn en Liedewij verkleden zich en spelen. Heerlijk wat een rust. Aan het begin van de avond hebben we weer een hele groep dolfijnen die bij de boeg komen spelen en zo wordt het avond en is er weer een dag voorbij.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten