woensdag 5 juni 2013

Op weg naar Europa (dag 7: 5 juni)

Tijd:18.30 UTC
Positie:37°59 N en 050°49 W
Afgelegde afstand: 826 mijl
Nog te gaan: 1055 mijl


Mop van de meiden (Frederique)
Twee duiven zaten op een dak. Zegt de ene: "lekker windje he?" Zegt de andere: "zal ik er nog een laten?"

Scheepsjournaal
Als ik gisterenavond het weerbericht binnen heb gehaald en we klaar zijn met het netje zet ik alles uit. Uit het niets hoor ik ineens Mare Liberum Mare Liberum. Het dringt eerst niet tot mij door, maar dan hoor ik weer Mare Liberum Mare Liberum. Ik pak de SSB en begin terug te praten. Geen reactie. Bas ziet mij doen en wijst me er fijntjes op dat de SSB uit staat. Het is dus de marifoon. Het geluid komt super binnen, dus moet het een boot in de buurt zijn. Ik beantwoord en ik krijg de Orca Major. Een Franse 30ft zeilboot (en ik dacht dat wij met onze 36 ft al klein zijn) ligt precies 6 mijl voor ons en we hebben dezelfde koers. Hij heeft ons op zijn AIS (receiver) gezien en wil ons alleen informeren zodat we vanavond niet schrikken als we een wit lichtje aan de horizon zien. We zullen het in de gaten houden.

De meiden gaan slapen. Althans naar bed. Dat is echt iedere avond weer een heel circus. Wie mag naast wie, wie pest wie. Die doet dit en die doet dat. Echt iets om heel chagrijnig van te worden. Liedewij is dan echt een duveltje en we leggen haar in de kajuit. Dat scheelt veel gemopper en het is dan zo stil in de boot. Wij kijken nog een paar afleveringen Criminal Minds en gaan dan met ruim 7 knopen snelheid de nacht in.

Als de dag begint lopen we nog steeds ruim boven de 7 knopen. Dat is aan alles te merken. De boot ligt op een oor en wij zitten het liefst aan de lage kant. Het comfort van de laatste dagen is wat minder geworden. Bas begint de dag goed en tikt voor iedereen een eitje. De eierdoppen vliegen over tafel. De meiden luisteren luistercd's en Lijn en Lied spelen met de barbies. Ik lees een boek en Bas ligt achter te slapen. Het is echt wonderlijk hoe snel de dagen voorbij gaan.

De zwarte pieten in spe zijn nog steeds aan boord. Liedewij laat haar haren groeien, want dan kan het gaan kroesen. Lijntje vraagt zich af of blanke en blonde meiden wel zwarte piet kunnen worde. Frederique denkt dat dat kan, want zwarte piet wordt zwart door het roet van de schoorsteen. Liedewij vraagt ook of Frederique haar wel kaartjes gaat sturen als ze op de zwarte pietenschool zit. Iedere dag wel eentje!

De wind houdt aan. We surfen op de golven. Er zitten uitschieters bij van meer dan 9 knopen. Het merendeel ligt rond de 7. Rond twee uur lunchen we. De meiden binnen en wij buiten in het tentje. Ons tentje. Het staat vandaag al de hele dag op. Je hebt meer afstand tot het water en zorgt dat de wind uit de buurt blijft. Het is toch wel een hele uitkomst. Je ligt niet in de kou 's avonds en het verhoogt het comfort. Wat wel jammer is dat we de dolfijnen en walvissen niet goed kunnen spotten. We hebben ze vandaag en gisteren dan ook niet gezien. Ik zal straks eens weer een poging wagen.

De boot beweegt lekker. Geregeld liggen we schuin. Ik heb voor Bas een gadget voor de GoPro gekocht. Met dit ding kun je de camera vastzetten aan stagen of zo. Moet leuke plaatjes opleveren. Hij heeft het nog niet van mij gekregen, maar heeft er net een voorschot op genomen. Hij vraagt nog net niet wanneer hij het uit mag pakken, maar als we hem nu op de stagen vastzetten krijgen we vast leuke beelden……

Ik zit nu in de kuip en de Nederlandse vlag wappert fier. Ik zie witte koppen op het water. De golven zijn niet hoog, maar volgen elkaar kort op. Het voordeel is dat ze allemaal uit dezelfde richting komen en dat geeft soms mooie surfen.

Douchen zit er vandaag niet in, want als ik onder de straal ga staan, valt deze schuin weg. Had er wel zin in. Lekker een warme douche. Ik kan me nu al verheugen op de douche thuis. Daar kijk ik echt naar uit. We zijn ook allemaal etenswaren aan het bedenken die we het afgelopen jaar gemist hebben. Het gaat van oude kaas, rosbief, lekker vers brood, poffertjes, kaassoufflé tot een lekker Belgisch biertje. Hmmmm

Ook hebben we even contact met de Mero. Zij zijn zondag vertrokken en hebben er de snelheid aardig in zitten. Hetzelfde geldt voor de Annalena.

Het weer voor de komende week zorgt ervoor dat we veel soorten weer te zien gaan krijgen deze oversteek. Het zal mij benieuwen. Ik heb alvast mijn tweede pleister geplakt. Voel me nu prima, maar wil echte zeeziekte zien te voorkomen. Bijna op de helft, bijna aftellen!

Dadelijk met de meiden een filmpje kijken en we eten straks kipkerrie met rijst!

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten