vrijdag 7 juni 2013

Op weg naar Europa (dag 8: 6 juni)

Tijd:21.40 UTC
Positie:37°54 N en 046°58 W
Afgelegde afstand: 1015 mijl
Nog te gaan: 866 mijl

Mop van de meiden (Kathelijn)
Jantje en ruzie spelen verstoppertje. Jantje gaat tellen een…..tien…..honderd. Jantje ging zoeken. Er kwam een agent langs. Zegt de agent: "zoek je ruzie?" "Ja" zegt Jantje.

Scheepsjournaal
Van dat filmpje kijken is niks meer gekomen. Ik heb op de kuipbank liggen dutten. Bas heeft een boek gelezen en de meiden hebben een filmpje gekeken. Na het eten hebben we het radionet uitgeluisterd. Wat zijn er toch veel boten onderweg. We zijn dus niet alleen op deze grote plas. Ook krijgen we mails doorgestuurd met de advies van Chris Parker. Hij is een weerman in Amerika. We hebben zijn informatie naast onze eigen tactiek gelegd en we komen grotendeels overeen. Fijn om even bevestiging te krijgen dat we op de goede weg zijn.

Zaterdag/zondag krijgen we de onderkant van Andrea over. Dit is de eerste tropische storm van dit seizoen. Boven ons gaat het heel hard waaien en wij zitten (volgens Chris Parker) in de zone tot 30knopen. Het is nog niet zover, maar we houden het de komende dagen goed in de gaten. Ik zie er tegenop en vind het spannend. Ik ben er druk mee in mijn hoofd. Het is nu zo lekker aan boord. Bas wordt er nog niet warm van. De wind komt uit de goede richting en in de gribs zien wij minder knopen. Vanavond ook maar weer eens Herb uitluisteren.

De afgelopen nacht hebben we de hele tijd boven de 7 knopen gelopen en we hebben ons vaak schrap moeten zetten. Voor vandaag hebben ze weinig wind voorspeld. Minder wind hebben we zeker. Het was een rare gewaarwording. Eerst ligt de boot namelijk over bakboord. Binnen een kwartier zitten we even in een hulligulli en komen de golven uit alle kanten. Na een uurtje is dit weer over en zitten we in een rustiger gebied en ligt de boot weer over bakboord.. Het waait nu 10 knopen en we hebben en uurtje geleden de Cruising Chute weer opgezet en we lopen nu nog tussen de 6 en 6.5 knopen.

We zijn nu (17.15 UTC) precies een week onderweg. Al 7 dagen. De dagen gaan echt heel snel voorbij. Qua afstand zitten we over de helft. We kunnen dus echt aftellen. Dat is altijd leuk. Om te vieren dat we op de helft zitten hebben we vanmiddag cakejes gebakken en versierd. De meiden hebben ervan gesmuld.

Vanmorgen hebben we school gedaan. We hebben alle vier op de bank aan de lage kant gezeten. Lekker op een rijtje. Af en toe moest ik wel naar buiten voor een frisse neus. De meiden hadden nergens last van. Vanmiddag spelen de meiden met de barbies. Kathelijn heeft het hoekje van de keuken als huis uitgezocht en Liedewij woont daar ook. Frederique woont op de bank. Ze hebben dus de hele boot zowat in gebruik.

We hebben de achtertent eraf gehaald en alles waait lekker door. Voordeel is dat we meteen weer dolfijnen zien. We hebben een spelletjesmiddag. We pesten, doen memorie en spelen ganzenbord. Voor we het weten is het alweer avond. Op het menu staat vanavond macaroni met spinazie.

Nu gaan we eerst naar Herb luisteren en een weerbericht binnenhalen.