woensdag 19 juni 2013

Oversteek Azoren - Oostende (dag 2: 19 juni)

Logboek
Tijd: 20.30 UTC
Positie: 41°13N en 26.20W
Afgelegde afstand: 197 mijl
Nog te gaan: 1352 mijl (tot Oostende)

Scheepsjournaal
Net als ik met de laptop op de bank ga zitten om het scheepsjournaal van vandaag te schrijven, roept Bas "walvissen". Dus laptop weer weg en naar buiten. We hebben de cruising chute opstaan en deze halen we samen naar beneden. Als deze binnen is, zet ik koers naar de plaats waar Bas ze gezien heeft. Ik zie ook nog een aantal mooie grote spuiten, maar dan is het over! Waar zitten ze nu? We wachten en samen met de meiden turen we over het water. Op dit tijdstip van de dag, met de zon in deze stand is dat nog niet zo makkelijk en we zien ze dan ook niet meer. Dat komt vast nog wel deze oversteek.

Terug naar gisterenavond.Na bijna een jaar maken we vanavond toch een grote zak honingdrop open. ik heb ze niet eerder opengemaakt, omdat ze zo lekker zijn ik bang ben dat ik de hele zak binnen de kortste keren leeg heb! Vandaar dat we hem nog niet open gemaakt hebben. Nu dan wel. De eerste smaakt muf. Smaakt naar de geur die we aan boord hadden tijdens de oversteek naar Trinidad. Niet echt lekker. We doen er een stel in een bakje en hopen dat de eigen smaak terugkomt. Dat is gelukkig en ze zijn weer bijna net zo lekker als vers! Liedewij en Lijn liggen achter en Frederique leest nog iets bij ons. Liedje slaapt gelukkig snel in, want ze is erg moe. Lijn heeft er meer moeite mee en komt pas in slaap als Frederique ook achter ligt. Wij gaan criminal minds kijken. Denk dat ik na vijf minuten al lag te slapen. Bas kijkt wel twee hele afleveringen.

Vanmorgen begint de dag van Bas en Frederique met Suske en Wiske. Lijn en Lied zijn alweer aan het spelen. We hebben vandaag twee reuzen aan boord. Ze zijn natuurlijk ook veel groter dan de barbies, knuffels en kleine poppetjes. Ze hebben het zo leuk samen. Mijn dag begint met een kop thee. Lekker. We ontbijten binnen aan tafel. De meiden cruesli en cornflakes. Wij gaan voor een broodje.

Bas gaat lekker slapen, ik maak het scheepsjournaal van deze week en de meiden spelen onophoudelijk door. Frederique wil ook graag luisteren naar luistercd's en doet dat lekker. Ze zijn nog erg moe en hebben nog geen zin in school. Ze willen lekker spelen. Ik laat ze maar lekker. Morgen maar iets langer door met school.

Heel de morgen is het bewolkt en kil buiten. Na de middag trekt het open en is de zon echt warm.

Om 13u UTC proberen we het netje weer. We horen echt helemaal niks. Wat een belabberde propagatie of is het dan toch te wijten aan onze aardplaat die verdwenen is? Daarna haal ik het weerbericht en andere berichten binnen met de Iridium. We zijn niet de enige die walvissen hebben gespot!

We lunchen een miesoepje buiten in de kuip. De meiden hebben last van de zon in hun ogen en zijn weer snel naar binnen. Ik ga 's middags de afleveringen van Criminal minds kijken. Bij de denkbeeldige thee krijgen we een speculaasje. Het laatste pak…..

Al wat langer hebben we het over laatste…. De laatste keren…. Een heleboel dingen doen of zien we voorlopig voor de laatste keer. Zo zijn we voor de laatste keer op een echt onbekend plekje aangekomen, is dit onze laatste lange oversteek. Eten we voor de laatste keer, drinken we met anderen voor de laatste keer, zwemmen en snorkelen we voor de laatste keer….. Al die laatste keren. Het zijn er zoveel. Toen we op Horta aankwamen had ik het ook heel erg. Het idee dat we weg waren uit de Carieb en er voorlopig niet (met eigen boot) terugkomen. We zijn er zo lang geweest. Van 23 december tot 30 mei. Onze tijd aan de overkant is echt multi maximaal geweest. Vandaar dat we zoveel moois hebben gezien. Dat besef, niks geen Carieb meer, kwam hard bij mij binnen. De reis zijn we aan het afronden...….wat overblijft zijn schitterende herinneringen, onvergetelijke momenten en nieuwe vriendschappen. Ik kijk dus met een grote glimlach terug op het afgelopen jaar en ben benieuwd wat het komende voor ons in petto heeft! Bijna thuis....home sweet home!

We gaan eten. Op het menu staat kipkerrie met rijst en groenten. Als toetje eten we vla. Tussen de gangen door ga ik buiten even polshoogte nemen. Tja en dan gebeurt het. Ik zie een, twee, drie, over bakboord een vierde, een vijfde walvisspuit! Iedereen naar buiten. We kijken voornamelijk vooruit over stuurboord en bakboord. We zien alleen maar spuiten. Als ik achter de boot kijk, zwemt er eentje op 20 meter achterlangs. Ik ben te laat voor de foto. De rug is zo ontzettend groot. Er zit een klein zwart vinnetje met een kringetje op zijn rug. De spuiten zijn gigantisch. Ze halen ongeveer twee keer adem en dan verdwijnen ze weer naar beneden. Na verloop van tijd zien we de spuiten weer. Ze gaan erg snel en we weten niet precies welke kant ze opgaan. Dus gaan we ze maar niet achterna. Misschien zijn het Milky Whales, maar zeker weten doen we het niet.

Heel de reis door hebben we heel veel dieren gezien. Van een kleine hummingbird tot de walvissen en van kameel tot vlinder. Allemaal prachtig om naar te kijken. Zo super tof.

Het begint hier nu te schemeren. De cruising chute staat op en de motor staat uit. We zitten met een dilemma. We mogen niet te hard varen, want dan zitten we het weekend midden in een grote depressie. We mogen ook niet te langzaam, want dan missen we het einde van de depressie om wind uit op te pikken! We lopen nu 5.2 knopen en dat willen we wel vasthouden.

Tijdens het typen zie ik weer een heleboel pluimen en ruim ik de laptop even op. Hup Bas naar buiten, meiden naar buiten en zo hebben we er weer heel veel in het vizier. We weten niet waar we moeten kijken. Frederique regelt dat Lijn naar voren kijkt, Bas over bakboord, zij over stuurboord en ik naar achteren. Dit keer krijgen we de rug er goed op. Mooi hoor! Ook nu weer zie ik achter mij rookpluimen. Echt kike.

Dadelijk weer eens een weerbericht binnenhalen. Lijn en Lied liggen al in bed, Frederique leest een boekje en ik heb de wacht. Alweer een dag voorbij!

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten