donderdag 20 juni 2013

Oversteek Azoren-Oostende (dag 3, 20 juni)

Logboek
Tijd:20.15 UTC
Positie:42°31 N en 24°21 W
Afgelegde afstand: 317 mijl
Nog te gaan:1237 mijl

Als ik wakker word is de eerste vraag die me gesteld word: "ligt Tokio in Japan, of Japan in Tokio". Goedemorgen meiden! Zo vroeg al zulke vragen. Hoe kom je erbij? Deze morgen gaan de meiden met 'n drieën spelen. De achterhut wordt helemaal omgebouwd tot een soort barbie en knuffeldorp. Aan de gordijntjes hebben ze doeken gehangen en daar wonen ze. Zo leuk om naar te kijken. Bas en ik doen niet zoveel. We zitten in het tentje, want het regent. Als het zo vochtig is, dan ruikt het tentje ook echt naar kamperen. Lekker een kop thee erbij en we kletsen wat. We zijn alle twee te lamlendig om iets te doen. We zijn wel druk in de weer met de zeilen. Cruising chute erop, cruising chute eraf. Genua uitgerold, genua uitgerold met boom erin, varen met de genua over bakboord en het grootzeil over stuurboord. We bedenken van alles om toch nog iets van snelheid te maken. Het wil maar niet lukken. Er staat ook zo weinig wind. Voor het eerst deze reis kloppen de gribs niet. Zij hebben het over 6 knopen meer wind dan dat wij hier nu hebben. Die 6 extra zijn heel erg welkom, maar 4 zou al heel fijn zijn! Rond10.30u besluiten we om toch maar de motor te starten, want anders gaan we de wind zeker niet oppikken. Op de gribs is nu ook te zien dat we de laatste dagen nauwelijks wind hebben. Zoals het er nu uitziet zullen we daar flink moeten motoren. Dus we moeten zuinig zijn met onze diesel. Heel vervelend. Opeens horen we een brommend geluid buiten het tentje. Het is een heel laag overkomend vliegtuig. Wat doet dat ding hier zo ver uit de kust en zo laag op de oceaan? We roepen hem nog op met de marifoon, maar krijgen geen gehoor. Jammer. Raar idee. Hij verdwijnt in de wolken.

De hele morgen blijft het bewolkt en is het fijn dat ons tentje erop staat. In de loop van de middag komt het zonnetje door. Als deze schijnt, dan is het ook meteen warm in de kuip. Het spel van de meiden is veranderd. We hebben nu een heus restaurant aan boord. Het heet restaurant de Roos en is het beste van heel Nederland. Bas en ik zijn de gasten. Op de menukaart staan allemaal hele lekkere dingen. Ik bestel een cola en een speculaaskoekje. Deze wordt keurig opgediend door Frederique. Kathelijn komt het geld halen. Van Liedewij krijgen we later nog een soepje uit de pan en we mogen dit eten met de pollepel. Echt alles is weer uit de kastjes. Op de menukaart staat ook een hotdog. Dat brengt ons op het idee om hotdogs te maken voor de lunch. De broodjes gaan nog net, je moet er niet bij fluiten!

Na de lunch gaan Bas en ik weer twee afleveringen van onze serie kijken. Daarna gaat Bas slapen en ik kijk nog een aflevering. De meiden spelen om mij heen. Ik heb vandaag als cadeautje ook drie huisdieren gekregen. Ik heb een kitten (L), een veulen (K) en nog een kitten (F) gekregen. Ze vonden het heel leuk om ze mij ingepakt te geven. We hebben erg veel lol, want ze laten mij schrikken als ik de dieren bijna heb uitgepakt.
Aan het einde van de middag ga ik maar eens afwassen en beginnen met het eten. We eten een (slechte variant) van aardappelgratin, met worteltjes en vlees. Als toetje krijgen de meiden rijstebrij en wij eten een yoghurtje. Tijdens het koken loop ik af en toe naar buiten. Als ik buiten sta roep ik Walvis…. Alle vier komen ze naar buiten gesneld. Waar, waar, waar! Ik heb er geen gezien, ik roep ze alleen. Als ik dan ook nog mijn beste walvisgeluiden nadoen bestieren ze het allemaal van het lachen. "Mam, je lijkt verkouden zeemeeuw". En bedankt dan. Tot nu toe geen dieren gezien vandaag. We zijn ook niet veel buiten moet ik bekennen.

Het is weer hoog tijd voor een flessenpost. Liedewij is aan de beurt om de fles over boord te gooien. Zou iemand ze ooit vinden? De meiden kijken de DVD van Koen Kampioen. Eindelijk weer eens iets anders dan Barbie of Disney. Wij ruimen ondertussen op, halen een weerbericht binnen en schrijven dit journaal. Vanavond lekker op tijd naar bed allemaal! We komen langzaam dichterbij!

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten