vrijdag 21 juni 2013

Oversteek Azoren - Oostende (dag 4 - 21 juni)

Logboek
Tijd:19.15 UTC
Positie:43°53 N en 22°03 W
Afgelegde afstand: 443 mijl
Nog te gaan:798 mijl (Falmouth) (Oostende 1106)

We varen nu ter hoogte van Noord Spanje en hebben voor Oostende nog ruim 1100 mijl te gaan. Voor Falmouth staan er nog een kleine 800 mijl op de plotter. Falmouth wordt de plaats waar we, zoals het er nu uitziet, een tussenstop gaan maken. Er is ons op het hart gedrukt dat we de nu al legendarische aankomstborrel met de andere schepen onderweg niet mogen missen! Met de wind in de rug varen we met 6 knopen de goede kant op. Er is stroming en die verhindert ons om meer snelheid te maken met deze wind.

Tijdens het eten van gisteren hebben we trouwens nog een raadsel gedaan over onze familie. Aan de hand van kenmerken moesten we raden wie iemand in zijn hoofd had. Heeft heel lang haar? Heeft rood haar? Houdt van make up? Kan goed basketballen? Kan lekker koken? Houdt er van sigaren? Is altijd bezorgd? Heeft krullen? Heeft een bril? Vertelt altijd moppen? We hebben ontzettend gelachen. Leuk om te zien welke associaties kinderen maken.

We proberen om 21utc ook nog contact te krijgen met Vitali (Cula) via de SSB. Hij hoort ons maar slecht en wij hem ook! Dat is echt ontzettend balen. Er zit zoveel ruis op de lijn. We kunnen er niks van maken. Om 13u ook al niet. Het lijkt er nu dus sterk op dat onze vermiste aardplaat de oorzaak is. Hoe is het dan ook mogelijk dat alle twee de schroeven op verschillende plaatsen afgebroken zijn?

Vanmorgen zitten Bas en ik buiten en het theewater staat op. Zegt Bas ineens: "Ik zie een waterspuit". Ik draai me om en inderdaad in de verte zien we een spuit en daarna nog een. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat we daarna niks meer zien, dus ik zeg tegen Bas dat er meer zitten. Nou dat klopt! Voor ons op stuurboord zitten ze ook en ook achter ons. Ze zijn onderweg, want ze verplaatsen snel. Voor we het weten zwemmen er twee grote joekels achter de boot langs. Weer ongelofelijk groot. Ze zijn pikzwart deze keer en de rugvin is weer anders dan dat we tot nu toe hebben gezien. We hadden echt geen idee dat er hier ook nog zo ontzettend veel walvissen zitten. We maken weer wat foto's en denken zelfs het spuitgat erop te hebben. Het lijken er wel twee! Het is echt jammer dat we geen goed boek hebben, want het is maar moeilijk om ze te identificeren. De walvissen van eerder deze week noemde ik Milky Whales, maar ik bedoelde Minkle. De vin zat daar ver achterop het lijf van de walvis. Zeker weten doe ik het echter ook niet. Vandaag zat de vin meer naar het midden en was deze ook iets groter en spitser. Het blijft machtig.

Na het spotten drinken we thee en krijgen we een vers gekookt eitje. Dat kunnen we van het brood niet zeggen. We hebben twee houdbare broden gekocht in Horta, maar dit is toch niet zo lang houdbaar als gedacht! De meiden maakt het niks uit, want die eten cornflakes. Bas eet stug de boterham op en ik pak samen met Liedje een cracker. Het is grauw buiten en we blijven lekker binnen. Frederique heeft buikpijn, dus ze gaat nog even terug slapen. Bas gaat ook een dutje doen. Ik begin met school met Lijn en Lied. We beginnen met lezen, maar mijn buik begint tegen te sputteren en krijg er hoofdpijn van. Even maar geen school dan! Ik ga regelmatig naar buiten en zie de windmeter toenemen tot 20 knopen wind. Het zeilen op de cruising chute is dan niet meer comfortabel. We vliegen weliswaar over het water met 7.7 knoop, lekker is iets anders. Beter dus als deze naar beneden gaat. Ik roep Bas en hij komt mij helpen. Eerst grootzeil uitrollen, cruising chute naar beneden en dan genua uit. Als alles weer staat lopen we nog maar 5 knopen! Gatverdamme, dat is niet de bedoeling. Om zo lang mogelijk te kunnen blijven zeilen moeten we sneller dan 5 knopen. We kijken het samen nog even aan en de grote uithalen blijven uit. Dus dan toch maar de cruising chute op! De zee blijft vriendelijk en heeft mooie lekkere golven. Van die golven waar je lekker op kan meedeinen en waar je lekker loom van wordt. Dit is ook een manier om de dagen te vullen!

Bas gaat nog even liggen en de meiden zijn alweer volop aan het spelen. Ik ga eens kijken of ik orde in de gigantische hoeveelheid foto's kan krijgen. We hebben er leuke ideeën over en het wordt tijd om daar iets mee te doen. Ik begin bij juli en zit er weer helemaal in! Dit is de eerste keer dat ik ze echt terugkijk. Wat een boel mooi momenten. Het is zo leuk om te zien, dat ik eigenlijk niet meer doe dan ze bekijken en genieten van al het moois. Wat zijn de meiden in een jaar groot geworden. Verder dan augustus kom ik niet! Hoe krijgen we dit ooit geselecteerd. Ze zijn, bijna, allemaal even leuk, met even zo leuke herinneringen.

Ik haal nog een weerbericht binnen en zie dat het na het weekend meer gaat waaien dan de gribs eerder aangaven. Het is nog maar heel mager, maar het is nu in ieder geval niet helemaal blauw meer. Het biedt perspectief om langer te kunnen zeilen en hierdoor het aanzetten van de motor te kunnen uitstellen of in ieder geval beter te kunnen motorzeilen! Dit is echt de eerste oversteek dat we de focus zo op de diesel moeten leggen. Dat we door zoveel windstiltes heen gaan. Het is gewoon heel irritant dat we gisteren en eergisteren minder wind kregen dan voorspeld en dat we dus langer hebben moeten motoren. We hebben nu nog 109 motoruren en daar kunnen we ruim 550 mijl mee varen.

De mijlen tikken gelukkig lekker weg en het verschil qua aankomsttijd tussen een gemiddelde met 6 knopen of 5.5 knopen wordt steeds kleiner. Dat is fijn om te zien. Gisteren heb ik nog een foto gemaakt van de plotter. We hadden de geweldige snelheid van 3.3 knopen en als we dat zouden vasthouden, dan zouden we op 6 juli Oostende binnenvaren. Toen hebben we toch maar iets meer gas gegeven!

Als Bas wakker is eten we een groentesoep met toast. De toast leggen we even in de oven. Zo smaken ze weer goed en vinden ze gretig aftrek. Ik ga daarna nog even liggen en word rond happy hour wakker. De meiden mogen een filmpje kijken en wij zitten samen in de kuip. Zonnetje erbij, meer hebben we niet nodig!
Bas begint over werken. Dat onderwerp komt steeds vaker ter sprake. Vandaag in combinatie met files. Of zijn die dit jaar opgelost? Bas moet straks naar Capelle a/d IJssel. Hij vraagt zich af wat dan de beste route is; A2- A15 of A59 -A16? De wegnummers zijn dit jaar dus nog niet uit ons systeem. Hoe is het met de A2 richting Eindhoven? Al klaar bij Vught? Nog even en we zitten er weer middenin! Nog maar even door genieten dan! Het lijkt er echt op dat we bijna thuis zijn……

Aan het begin van de avond trekt er weer een dik wolkenpak over. Het wordt echt kouder buiten. We gaan lekker koken. Vanavond staat er pasta met spinazie op het menu met een vanillevla als toetje. We hebben nog minimaal 6 dagen te varen en komen tot de conclusie dat onze Appie dan ook wel een eind leeg is. Dadelijk nog een weerbericht en de mail binnenhalen. We gaan rustig de avond in!

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten