zondag 23 juni 2013

Oversteek Azoren-Oostende (dag 6 - 23 juni)

Logboek
Tijd: 20.00 UTC
Positie:46°18 N en 16°40 W
Afgelegde afstand: 716 mijl
Nog te gaan: 525 mijl (Falmouth)

De avond en nacht zijn heel onrustig. De wind is met ons aan het spelen. Hij is ontzettend veranderlijk. We proberen zo optimaal mogelijk te zeilen, maar het is bijna ondoenlijk om de zeilen goed te zetten. Staan de zeilen goed, dan verandert de wind weer. Als we de zeilen dan weer bijgesteld hebben op de wind, dan verandert de wind weer. Zo gaat dat de hele avond en nacht door. Het is vermoeiend en het is niet leuk! Daar komt nog bij dat we aardig heen en weer geslingerd worden.

Ook vanmorgen gaat het kat en muis spel verder. Het ene moment hebben we 10 knopen wind en het andere moment hebben we er 20. Dit verschil is zo groot dat je daar je zeilvoering op wil aanpassen, maar het kan niet omdat het zo snel gaat. Rond half negen is de wind dan echt op. We moeten nog 590 mijl naar Falmouth. We zetten de motor aan, want met de juiste snelheid hebben we morgen en overmorgen nog wat wind en dan scheelt weer diesel die we voor woensdag en donderdag hard nodig hebben. Wat een tocht is dit toch! Het lijkt wel een moeilijke schaakpartij. We moeten het weer iedere keer een stap voor zien te blijven! Dat gaat tot nu toe goed, maar het zeilt niet lekker.

Het is ook erg koud buiten. De meiden en ik zitten binnen in onze pyjama. De kachel brandt lekker. Frederique en ik dammen, Liedewij kijkt naar Winney en Lijn speelt op de piano. Ze vindt het leuk en wil als we thuis zijn graag gitaarles van Koen. Liedewij zegt zomaar uit het niets dat ze Mayra mist. "Dat is mijn grote nicht he?". Ze wordt door Frederique verbeterd "Onze grote nicht". Bas ligt lekker te slapen. Ik haal Bas nog een keer uit bed om te kijken of de cruising chute wil blijven staan. We hijsen hem, maar het zet geen zoden aan de dijk. Dus weer naar beneden en het grootzeil en de genua weer op en de motor bij. We varen nu gemiddeld 5.5 knopen. Bas gaat verder slapen en ik speel met de meiden.

Rond enen komt Bas eruit en luisteren we het netje uit. De schepen voor ons hebben het echt heel pittig gehad. Heftig om te horen allemaal. Het zonnetje komt ook langzaam door en het begint lekker te worden. De kleur van het water is de afgelopen dagen veranderd. Het is nu groener in plaats van diep blauw. Apart om te zien.

We hebben gisterenavond gefantaseerd over een broodje gezond. Dus die gaan we maken. We hebben een heerlijk meergranenbroodje gebakken. We snijden wat rauwkost en iedereen maakt er een eigen kunstwerkje van. Ze smaken goed. 's Middags ga ik slapen en Bas begint aan het onderhoud van de watermaker. Ik lig nog maar even en dan hoor ik hard roepen dat ik moet komen. Ik schiet naar boven en hoor Bas zeggen dat de cruising chute in het water ligt. Euhhhh wat is dit nu weer? Hij ligt echt helemaal in het water. Gelukkig ligt hij met een touw vast aan de railing, anders zouden we hem echt kwijt zijn geweest. Het is een taai werkje, maar samen klaren we de klus. Hij is gelukkig nog heel, maar wel kletsnat en uit de slurf! We laten hem maar even uit de slurf en maken hem klaar om zo te hijsen. Daarna ga ik nog even terug liggen.

Als ik wakker word hoor ik de meiden spelen en blijkt het grootzeil gerepareerd te zijn. De lus waarmee het grootzeil in de mast opgerold wordt is doorgesleten en dan krijg je het zeil niet fatsoenlijk opgerold. Als we het al geen geslaagde dag vonden, dan wordt het bij deze bevestigd. Nog maar 525 mijl.

We eten gebakken aardappeltjes met een gehaktbal en met rode bietjes. De rode bietjes komen niet door de jury en die mogen we thuis nooit meer maken. We weten vanillevla als toetje. Daarna krijgen we nog 3 Mega mindy's aan boord. Energie voor tien die meiden. Iedere avond is het dan ook een feest om ze naar bed te laten gaan. Ze slapen vaak pas laat in en zijn dan toch weer vroeg wakker.

We gaan ze dadelijk toch maar eens naar bed brengen. Wij gaan dan nog maar even een weerbericht binnenhalen en daarna ook lekker op tijd niks doen.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten