maandag 24 juni 2013

Oversteek Azoren - Oostende (dag 7; 24 juni)

Logboek
Tijd:18.45
Positie:47°23 N en 13°57 W
Afgelegde afstand: 845 mijl
Nog te gaan:396 mijl (Falmouth)

We hebben gisterenavond de laatste afleveringen van Criminal Minds gekeken. Verder is het rustig gebleven en zijn we op de motor verder gekacheld. Vanmorgen om 7u is Cruising Chute opgegaan en we hebben tot nu toe gelukkig lekker kunnen zeilen.

De wind zakt nu wel helemaal weg, jammer, maar het maakt niks meer uit. We hebben genoeg diesel om Falmouth te halen. De voorspellingen zijn ook zo dat we de motor hard nodig hebben de komende drie dagen.

Vanmorgen konden we nog 50 tinten grijs onderscheiden in het wolkendek. Nu is het er slechts nog een en is het zelfs erg mistig. Ons tentje slaat aan en we voelen dat we Noord Europa naderen.
(Ik ga even eten….)

Na het avondeten is de mist opgetrokken en de wind weer lekker terug. Dus nog niks geen motor. We lopen nu met 6.5 knopen de goede kant op. Fijn!

We hebben een rustig dagje aan boord. Ik word voor het eerst in dagen redelijk fit wakker. Ik heb in ieder geval geen barstende hoofdpijn. Bas en ik drinken buiten een kop thee en ik plak een nieuwe zeeziektepleister. Ik krijg alweer snel hoofdpijn en heb het idee dat ik niet scherp meer kan kijken. Ik vraag me af of het van de pleister komt. Voor de zekerheid haal ik hem weg. Eens zien of dat helpt. In de loop van de ochtend verdwijnt de hoofdpijn, weliswaar met een paracetamol, maar toch!
Kathelijn is erg verkouden en ook Bas is aardig aan het snotteren. Niemand aan boord is topfit!

We hebben gelukkig wel een leuke dag aan boord. Bas slaapt 's morgens en ik speel een spelletje met de meiden. Ben Kathelijn de gebruikelijke trucjes van vier op een rij aan het leren. Leuk om te zien hoe ze die oppikt. Op de achtergrond hoor ik Kinderen voor Kinderen zingen. Frederique is er helemaal fan van aan het worden. Liedewij danst er lustig op los. Zo grappig hoe ze dat doet terwijl de boot op een oor ligt. Ze zet haar beentjes iets uit elkaar, kontje naar achteren en beweegt gewoon in de ritme van de bewegingen van de boot. Zo ontzettend leuk.
We lunchen stevige kippensoep. Bas vraagt zich af hoe gevuld een niet stevige kippensoep is! Na de lunch bakken we een groene chocolade cake. We moeten nog vieren dat we over de helft zijn! Ondertussen zit er al 2/3de op. De cake smaakt heerlijk.

Samen met de meiden sla ik aan het knutselen. We hebben van alles bedacht en heel de tafel ligt vol. Leuk om zo samen bezig te zijn. De middag vliegt voorbij.

Bas en ik zetten de cruising chute nog een keer om, want de wind komt van de andere kant binnen. Nu hij uit zijn toeter is, is het een gehannes. Gelukkig heeft Bas bij Raoul gezien hoe je het makkelijk kan doen en we klaren samen het klusje, ware het niet dat er een slag in zit en we het zeil dus nog een keer naar beneden moeten halen. Wat een kracht staat er toch op. Wat een lekker zeil om mee te zeilen. Na een kwartier staat hij weer en staan wij te bibberen van de kou. Het is echt koud. We gaan lekker snel naar binnen. We hebben happy hour. Ik speel een spelletje op de Ipad. Van Gerard heb ik de tip van Unblock gekregen en dit is wel een lekker tijdverdrijf. De meiden kijken een filmpje en Bas stuurt een paar mailtjes.

We verbazen ons iedere keer weer hoe snel de dagen op de boot voorbij gaan. Voor we het weten is het alweer tijd om te koken. We eten rijst met babi pangang, worteltjes en bonensalade. Niemand heeft veel honger, maar het vanillevlatoetje lusten ze altijd!

Kathelijn komt nog even bij mij knuffelen. Zo gezellig als ze bij je komt zitten. We kletsen wat. Zo lekker knus mijn meisje bij mij. Verder zijn de meiden erg druk en zal het goed voor ze zijn als ze weer vaste grond onder de voeten hebben!

Wij halen nog een weerbericht binnen en maken dan de boot klaar voor de nacht.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking:

  1. CD opgeruimd, wel 15 CD van Kinderen voor Kinderen, ga er nu ook naar luisteren, leuk hé.
    Liefs Oma Emmy

    BeantwoordenVerwijderen