woensdag 26 juni 2013

Oversteek Azoren-Oostende (dag 9; 26 juni)

Logboek
Tijd: 16.50 UTC
Positie: 49°19 N en 7°37 W
Afgelegde afstand: 1126 mijl
Nog te gaan: 115 mijl (Falmouth)

Vandaag een voorlopig laatste bericht vanaf de oceaan! Dromen genoeg, dus we komen er zeker terug. In tegenstelling tot de laatste dagen is het vandaag lekker weer. Als ik om me heen kijk, zie ik een blauwe lucht. Ik zit in de kuip te genieten hoe het water tegen de boeg omkrult. Geen een golf is hetzelfde. Af en toe vliegt er een meeuw voorbij en op de AIS zie ik meerdere vissersschepen. Er is dus van alles te zien en ik hoef me niet te vervelen.
Ik heb vannacht doorgeslapen en om 6.10u komt Kathelijn naast me staan. Ze is klaarwakker en kan niet meer slapen. Ze is snip verkouden en eigenlijk is het veel te vroeg voor haar. Ze komt bij mij op de bank liggen en na vijf minuten is zij vertrokken. Zij wel! Langzaam wurmt ze zich tegen mij aan de lage kant aan. Ze is altijd een echt kacheltje en na vijf minuten houd ik het voor gezien en ga ik Bas gezelschap houden.
Against all odds lopen we nu 7.5 zonder motor. De wind komt uit de goede hoek. Onze boot loopt gewoon lekker op halve wind en 20 knopen wind. Met deze snelheid zijn we morgenvroeg al in Falmouth. Fijn dat we lekker lopen. Ik voel me nog steeds goed beroerd. Ik heb nog steeds een gigantische hoofdpijn en alles doet pijn. Baal echt als een stekker. Ik wil zo graag, maar het lukt me niet. Al twee dagen (als het er geen drie zijn) doet Bas bijna alles. Wat een kerel! Ik krijg een ibuprofen en Bas maakt mijn spieren los. Daarna ga ik onder een hele warme douche en langzaam begin ik op te knappen. Voel me in ieder geval al stukken beter dan een uur geleden.

De meiden zijn wakker en Frederique wil graag een gebakken eitje. Dus al vroeg ruikt de boot heerlijk naar een gebakken eitje. Ze gaan knutselen. Ze hebben namelijk meegekregen dat het vandaag op school in Nederland juffendag is en dat willen zij ook. Ze hebben het er al een paar dagen over. Ze hebben ook al uitgedokterd hoe het eruit ziet. We gaan blikgooien, koekhappen en andere spelletjes spelen. Als klap op de vuurpijl moeten er pannenkoeken geserveerd worden. Het idee is super. Ze zien dat de juf nog niet beter is en in goed overleg stellen we de juffendag een paar dagen uit. Ik was bang dat ze het heel erg zouden vinden, maar ze zien wel dat deze juf het vandaag echt niet kan. Vrijdag is ook een leuke dag, want dan kunnen we de zomervakantie inluiden!
De zomervakantie! 6 weken zomervakantie en daarna gaan alle drie onze meiden naar school. Dan heb ik niemand meer thuis. Bas bracht dat gisteren ter sprake en ik moet bekennen dat ik dat nog maar een raar idee vind. Alle drie naar school na de zomervakantie! Frederique zelfs op vrijdagmiddag! Wat worden ze snel groot en wat zijn wij bofferds dat we dit jaar zo met onze meiden hebben kunnen optrekken! Je leert ze zo goed kennen.

In de morgen knutselen de meiden wat. We lunchen voor het eerst weer buiten. Het is een kippensoep, maar Liedewij vindt er maar niks aan. Ze pakt een boterham en is er klaar mee. Van de lege soepblikken maken we met een draad een telefoon. Het is hilarisch. Een staat in de keuken en de andere in badkamer. Zo kletsen ze. Daarna maken ze van A4tjes telefoons.

Daarna gaan de meiden achter spelen. Ze spelen dat ze bij de politie zijn. Kathelijn heeft de onzichtbare boef met een streepjestrui gezien… Ze zijn weer uren in de weer. Bas slaapt nog lekker, hij heeft het dik verdiend en ik heb de wacht! Rond half vijf wordt Bas wakker. We drinken samen iets in de kuip. Op de plotter zien we de Scilly eilanden al liggen als we de kaart op 72nm inzoomen. We komen dus echt dichterbij. De Mare Liberum loopt weer lekker. Ik denk dat ze de haven ruikt, en dat we stroom mee hebben, want met 7.7 knopen gaan we richting Falmouth! Moet bekennen dat we de motor hebben aangezet, omdat de koers niet bezeild is. Liedje is ondertussen op de bank in slaap gevallen en de meiden trekken voor het eerst een joggingbroek aan. Ze hebben ze al bijna een jaar niet aan gehad. Nu zien we goed hoeveel ze gegroeid zijn. Ze komen tot de enkels. Kan makkelijk dus.

We gaan dadelijk rijst met saté en boontjes eten. Denk dat we nog precies voor een keer een toetje hebben, dus dat komt goed uit! De voorraad van de Appie is goed geslonken. Morgen lekker fish and chips en een pint. Die hebben we wel verdiend!

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking:

  1. Jullie laatste bericht vanaf de oceaan gelezen.
    Wat kunnen de meiden spelen en zich kostelijk vermaken, leuk om te lezen, zal thuis tegenvallen met zoveel speelgoed.
    Marieke veel beterschap
    Tot gauw.
    Liefs Oma Emmy

    BeantwoordenVerwijderen